- Het seizoen voor de bedrijfscijfers is in volle gang met donderdag een aantal grote beursfondsen die genoteerd zijn op de Amsterdamse beurs.
- Unilever presteerde sterk met eigen merken als Dove, Knorr en Rexona.
- In de VS kwam Meta woensdag nabeurs met de resultaten naar buiten en daar reageerden beleggers negatief op.
- Lees ook: Gaat de hogere rente het feestje op de aandelenmarkt echt verstoren of herpakken de bulls zich?
Het seizoen voor de bedrijfscijfers is inmiddels in volle gang, met donderdag een reeks op de Amsterdamse beurs genoteerde bedrijven die met de cijfers naar buiten kwamen. Daar zaten soep- en zeepconcern Unilever, betalingsverwerker Adyen en chipfonds Besi bij.
Woensdag nabeurs kwam in de Verenigde Staten Meta met de kwartaalcijfers naar buiten. Daaruit bleek dat het nog wel even kan duren voordat investeringen in AI geld gaan opleveren. Dat konden beleggers niet waarderen. Op de Amerikaanse beurs verloor Meta in de nabeurshandel 15 procent.
Het aandeel Unilever steeg donderdag ruim 4 procent, terwijl het aandeel Adyen ruim 13 procent verloor. Het aandeel Besi leverde 5 procent in.
Unilever ziet eigen merken sterk presteren in de supermarkt
Unilever weet weer meer voedingsmiddelen en verzorgingsproducten te verkopen. Na een periode waarin het bedrijf achter merken als Knorr, Dove en Calvé de omzet vooral dankzij duurdere producten zag stijgen, neemt nu het volume voor het tweede kwartaal op rij toe.
In de eerste drie maanden van het jaar kwam de omzet uit op 15 miljard euro. Na een correctie voor wisselkoersen en de verkoop van bedrijfsonderdelen komt dat neer op een stijging van 4,4 procent. De hoeveelheid verkochte producten groeide daarbij met 2,2 procent, een iets sterkere toename dan in de laatste maanden van 2023.
Nadat de inflatie twee jaar geleden hard opliep, hadden grote fabrikanten van A-merken in de supermarkt last van consumenten die zuiniger werden. Door stevige prijsverhogingen verloren ze terrein aan huismerken. Ook in het eerste kwartaal van dit jaar stegen de prijzen bij Unilever. Die toename van 2,2 procent was wel veel lager dan in voorgaande kwartalen.
Volgens de vorig jaar aangetreden topman Hein Schumacher presteerden de bekende merken Dove, Knorr, Rexona en Sunsilk opvallend sterk. De Nederlander benadrukte in het kwartaalbericht ook vaart te maken met zijn plannen om de prestaties van Unilever te verbeteren. Het Britse concern moet daarbij "minder dingen beter doen, met grotere impact".
Onlangs kondigde hij een eerste rigoureuze ingreep aan. De ijsjesdivisie met bekende merken als Ola en Ben & Jerry's komt apart te staan, na matige prestaties in de afgelopen jaren. Daarnaast schrapt het bedrijf 7500 banen. Volgens Schumacher bevindt de "transformatie van Unilever zich in een vroege fase", wat op meer veranderingen wijst.
Unilever zwakte vorige week ook de duurzaamheidsdoelen voor het verminderen van plasticverbruik, natuurbehoud en het betalen van leefbare lonen af. Milieuorganisatie Greenpeace zei dat het bedrijf zich moest schamen.
Aan de vooruitzichten voor heel het jaar verandert Unilever niets. De omzet stijgt naar verwachting met 3 tot 5 procent en de winstmarges gaan licht omhoog.
Besi krijgt minder orders uit chipsector
Besi heeft in het eerste kwartaal de instroom van orders zien dalen. Het bedrijf uit Duiven levert bijvoorbeeld technologie voor het plaatsen van chips op printplaten en verpakkingen voor de zeer kwetsbare chips. In verschillende eindmarkten voor halfgeleiders zoals smartphones en de autosector is er zwakte, nu de investeringshausse in de chipindustrie van eerdere jaren minder is geworden.
De orders gingen op kwartaalbasis met ruim 23 procent omlaag tot 127,7 miljoen euro. Het bedrijf wijst daarbij onder meer op aanhoudende zwakte in de algemene assemblagemarkt voor chips. Ook in vergelijking met een jaar eerder was sprake van een orderkrimp, met ruim 10 procent.
De omzet zakte met meer dan 8 procent tot 146,3 miljoen euro ten opzichte van het vierde kwartaal van vorig jaar. Dat kwam mede door minder leveringen van halfgeleiders voor zeer krachtige computers en voor de auto-industrie.
Besi had zelf voor het eerste kwartaal van dit jaar een omzetdaling tussen de 5 en 15 procent voorspeld vergeleken met de laatste drie maanden van vorig jaar. Voor het tweede kwartaal ziet de onderneming een vlakke omzet (met een min of plus van 5 procent) ten opzichte van de eerste drie maanden van 2024.
Het bedrijf stelt in een toelichting dat het herstel van de algemene assemblagemarkt dit jaar wat trager lijkt te verlopen dan eerder gedacht door overcapaciteit in een aantal eindmarkten. Zo werden in voorgaande jaren grote investeringen gedaan om chiptekorten in de autosector tegen te gaan.
Besi zegt wel dat de vooruitzichten voor de vraag naar zijn producten op het gebied van toepassingen voor kunstmatige intelligentie (AI) gunstig zijn, nu chipbedrijven veel geld investeren in chips voor AI-gebruik.
Adyen boekt 21% hogere omzet, maar analisten rekenden op meer
Betalingsverwerker Adyen heeft in de eerste drie maanden van dit jaar geprofiteerd van de forse uitbreiding van een klant. Mede dankzij die groei van dit niet bij naam genoemde bedrijf had de Amsterdamse fintechonderneming bijna de helft meer werk. Ook maakten andere al bestaande klanten meer gebruik van de diensten van Adyen.
In totaal verzorgde Adyen in het eerste kwartaal bijna 298 miljard euro aan betalingen. Dat is een stijging van 46 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Adyen hield daar 438 miljoen euro aan omzet aan over, 21 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2023. Volgens analisten van investeringsbank Jefferies viel de omzet van het bedrijf hiermee tegen
Van alle regio's groeide Adyen het hardst in Noord-Amerika.
Over de winst gaf Adyen in zijn kwartaalupdate geen cijfers. Wel houdt het bedrijf vast aan het doel om de omzet jaarlijks met 20 tot 29 procent te laten stijgen tot en met 2026. De winstmarge moet daarbij stijgen tot boven de 50 procent.
Omzetprognose Meta voor tweede kwartaal valt tegen
Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook, verwacht dit jaar meer kosten te maken dan eerder voorzien. Ook is het socialemediabedrijf met een nieuwe omzetverwachting gekomen die volgens kenners flink tegenvalt. Het kwartaalbericht van Meta roept daarmee de vraag op of de vele investeringen die de onderneming doet in bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie (AI) wel voldoende geld zullen opleveren.
In de eerste drie maanden van het jaar ging wel ruim een kwart meer omzet in de boeken. De opbrengsten telden op tot 36,5 miljard dollar. Onder de streep bleef 12,4 miljard dollar winst over, meer dan het dubbele van een jaar terug. Dat dankt het bedrijf aan een sterke toename van de advertentie-inkomsten en besparingen door de duizenden ontslagen die eerder waren aangekondigd.
Maar het in Menlo Park gevestigde bedrijf voorspelde ook dat de omzet in het tweede kwartaal mogelijk opnieuw 36,5 miljard dollar bedraagt. Analisten gingen in doorsnee uit van een beduidend sterkere prognose.
Tegelijkertijd gaat Meta er nu van uit dit jaar zo'n 35 miljard tot 40 miljard dollar aan uitgaven te doen. Meta geeft de laatste tijd heel veel geld uit om op het gebied van AI te kunnen concurreren met andere technologiebedrijven zoals Microsoft en Google. Eerder dit jaar schatte het concern de uitgaven voor zaken als servers, AI-hardware en datacenters nog op 30 miljard tot 37 miljard dollar.
Beleggers lijken geschrokken van het kwartaalbericht. In de zogeheten nabeurshandel op Wall Street ging het aandeel Meta hard onderuit. Dat betekent dat als de beurshandel in New York donderdag weer wordt hervat er bij Meta mogelijk tientallen miljarden aan beurswaarde in rook op zullen gaan.
In februari kondigde topman Mark Zuckerberg nog een aandeleninkoop van 50 miljard dollar aan, naast het allereerste kwartaaldividend van het bedrijf. Dat was een poging om beleggers te kalmeren die gefrustreerd waren door de forse uitgaven van het bedrijf aan technologieën die nog geen vruchten afwerpen. Zuckerberg heeft met Meta jarenlang veel geld gestoken in pogingen om de zogenaamde Metaverse te bouwen, een virtuele wereld waarin hij hoopt dat mensen ooit zullen spelen en werken.
Zelf spreekt Zuckerberg overigens van een "goede start van het jaar". Hij wijst onder meer op de derde generatie van Meta's Llama-AI-model die onlangs werd gepresenteerd. "We zien een gezonde groei in onze apps en we blijven gestaag vooruitgang boeken bij het bouwen van de metaverse", geeft hij ook aan.